Vanliga frågor och svar

Vad kan kiropraktorn behandla?

Ofta är besvär såsom ryggvärk, nackont, ischias, domningar/ stickningar ut i armar och ben, och huvudvärk symtom på att ryggen och nervsystemet inte samspelar så som det var menat. Ryggraden är menad att röra sig fritt så att flexibiliteten kring nerverna kan upprätthållas. Försämrad flexibiliteten och försämrad funktionen i ryggrad och nerver med inflammation etc ger upphov till sekundära problem i form av symtom såsom dessa;

Smärta i nacke/axlar
Smärta i ländrygg och höfter
Ischias
Stickningar och domningar i armar & ben
Muskelkramp och spänningar
Huvudvärk (även migrän)
Diskbråck
Artros
Degenerativa förändringar
Inskränkt rörlighet/ stelhet
Dålig hållning
Muskulär obalans
Yrsel

Dessa symtom uppstår som sekundära problem pga att kroppens alarm klocka har tvingats att slå på pga att funktionen i kroppen gått ner så pass mycket att kroppen ger signaler som säger att något är fel.

Hur många behandlingar behöver jag?

Detta är ytterst individuellt och beror på dina mål och undersökningsresultat. De resultat och slutsatser vi får fram från undersökningen är en reflektion av hur gamla/ djupa skadorna är.

Gör behandligen ont?

Nej, de behandlingstekniker vi använder är mjuka och patienten ligger i en avslappnad position som gör att det känns som ett lätt tryck. Man kan förstås bli öm efter en behandling då leder som inte rört sig normalt börjar att röra på sig igen och detta upplevs som en lätt träningsvärk.

Jag har Ischias - vad kan ni göra för mig?

Vi är experter på att fria upp nerver och se till att ryggrad och nerver kan samspela och fungera tillsammans så som de ska, utan tryck och irritation på nerver. Läs gärna på våra patientberättelser där många beskriver hur de fått hjälp med ischias symtom

Vad kommer det att kosta?

Den totala kostnaden för att korrigera problemet kommer vi att fastställa utifrån undersökningsresultaten och dina mål. Vi kommer tillsammans komma fram till vilket betalningsalternativ som passar dig bäst.

Är behandlingen säker?

Ja, vi är akademiskt utbildade Kiropraktorer vilket innebär att behandlingen är  mycket säker.

Kan man bli behandlad som gravid?

Det är både säkert och gynnsamt att behandla kvinnan under en graviditet. Forskning visar att kvinnor som besöker en kiropraktor regelbundet under graviditeten har både en mer komfortabel graviditet och en kortare & mindre smärtsam förlossning.

Lämpar sig kiropraktik för alla åldrar?

Ja, vi har hjälpt folk från bara några dagar gamla till 90+ år. Många frågar om vi får ta hand om barn. Sedan många år tillbaka får man som legitimerad kiropraktor ta hand om alla åldersgrupper.

Hur vet jag om kiropraktik är rätt behandling för mig?

Vi kan först svara på frågan efter att vi träffat dig. Vi gör alltid en noggrann undersökning för att ställa korrekt diagnos. Många av våra patienter har besökt annan vårdpersonal, även andra kiropraktorer utan att uppnå önskade resultat. Vi uppmuntrar alla som är i denna sits att söka till oss för second opinion då vi i de allra flesta fall med vårt unika tillvägagångssätt får resultat med även dessa patienter.

Störningar i kroppens leder, muskler och nervsystem leder ofta till nedsatt funktion och smärttillstånd. Denna smärta kan komma akut eller byggas upp under lång tid. Kiropraktik erbjuder effektiv behandling.

Syftet med behandlingen är att återställa balansen i kroppen vilket ökar funktionen och lindrar smärtan. Den kiropraktiska behandlingen återställer ledernas normala rörelse, hjälper musklerna att fungera och gör så att nervsystemet aktiveras ordentligt. Kom ihåg att den kiropraktiska behandlingen återställer kroppens balans, det är kroppen själv som sköter läkningen!

Det är viktigt att du som patient är involverad i behandlingsprocessen och är medveten om vad som sker. Därför informeras du alltid om vad kiropraktorn gör, varför det sker och vad du själv kan göra för att påskynda läkningen. Behandlingen sker alltid i samförstånd mellan kiropraktor och patient.

För att bibehålla god funktion och förebygga framtida problem utformas personliga program som tex kan innehålla träning eller stretching efter just dina behov.

För att säkerställa hög kvalitet och för att du som patient ska veta att du är i trygga händer bygger all behandling på den senaste forskningen.